Recenze - Když Bůh mlčí

Rádi bychom vám blíže představili knihu Když Bůh mlčí od Peta Greiga, ve které se Pete zabývá ožehavým tématem nevyslyšených modliteb. Kéž je pro vás tato kniha inspirací a povzbuzením!

Kdyby Bůh byl, jak by mohl dopustit, že…? Proč se modlit, když se stejně stane to, co chce Bůh? Kolikrát už každý z nás těmto otázkám musel čelit? Kdybychom je dostávali jen ze svého okolí, nejspíš by se to ještě dalo ustát. Ale co dělat ve chvíli, kdy zazní v našem vlastním nitru? Jednou z nejuniverzálnějších odpovědí v křesťanském světě je odkaz na biblickou knihu Job. Stačí to ale?

Angličan Pete Greig, jeden ze zakladatelů světového hnutí Modlitby 24-7, podobným dilematem procházel v době, kdy byl jeho manželce nedlouho po narození druhého dítěte diagnostikován nádor na mozku. Bolest, nejistota a neschopnost pochopit daný stav ho provedly dlouhou cestou, jejímž výsledkem je mimo jiné i kniha God on Mute. Kniha o Bohu, který zdánlivě mlčí, ale přitom je stále přítomný. Kniha, která neobsahuje instantní odpovědi na zmíněné otázky, a přesto může být skvělou rukovětí každému, kdo se v podobné situaci ocitnul. Číst cokoliv o nevyslyšených modlitbách z pera „modlitebního profesionála“ je osvobozující – nejsem tedy sama, komu modlitby vždycky „nefungují“. Určitě nepočítejte jen s jednoduchými a očekávanými odpověďmi typu „Bůh vyslyší podle svého rozhodnutí“. Pete na sebe vzal nelehký úkol a rozhodl se téma nevyslyšených modliteb pojednat zeširoka. Rámec knihy tvoří úvahy o posledních dnech Ježíšova života – Zeleném čtvrtku, Velkém pátku, Bílé sobotě a neděli Zmrtvýchvstání. Navzdory tomu, že není možné vytvořit nějaký „návod k upotřebení“, umí Greig z každého dne vytáhnout to nejdůležitější a vypíchnout vždy jakýsi milník na cestě boje s nečekanými situacemi a nevyslyšenými modlitbami. Každý detail dokazuje, že autor procházel v myšlenkách tyto události více než poctivě; jeho výklad je svěží, překvapivý, nečekaný – příkladem může být třeba srovnání modlitby Otče náš s Ježíšovou modlitbou v Getsemane. Navíc se na stránkách neodvíjí jen Peteův vlastní příběh, ale i příhody mnoha dalších křesťanů, kteří čelili nečekaným událostem ve svém životě.

Za zmínku rozhodně stojí nadhled a čtivost textu. Náročné téma je zpracováno citlivě, hluboce, a přesto s nadhledem a notnou dávkou (anglického) humoru. Tahle kniha není strohou učebnicí ani suchým schematismem na dané téma, ale plnohodnotným příspěvkem, který může pomoci mnohým. Ať už bude nablízku těm, kdo právě procházejí podobnou situací, nebo bude tišit rány těm, kdo už jí prošli a teď obhlížejí zranění utržené v boji, případně přípravou pro ty, kdo zatím něco podobného nezažili, ale je jim jasné, že takové situace prostě k životu patří. Ti, kdo mají rádi praktické příručky, pak ocení závěrečné dodatky s otázkami k zamyšlení a tabulkovým souhrnem probraných skutečností.

Pete Greig ví, co říká. Ví to, protože se v tichu a bolesti setkal s Bohem ještě jinak, než jak Ho doposud znal.

Autor: Lucie Endlicherová

převzato z časopisu Brána 04/2016